hunyadi_kreta.png kossuth_kreta.png mora_kreta1.png
okoiskola.png allatbarat_iskola.png
boldog.png tehetseg.png
palyazat3.png hatartalanul logo
A kép nem elérhető
Sajószentpéteri Kossuth Lajos Általános Iskola
Cím: 3770 Sajószentpéter, Kossuth L. út 195.
Tel.: +36-48/521-088
"Kossuth Lajos Általános Iskola Tanulóiért" Alapítvány
Adószám: 18417401-1-05
Hunyadi Mátyás Tagiskola
A kép nem elérhető
Cím: 3770 Sajószentpéter, Vörösmarty u. 1.
Tel.: +36-48/521-092
"Hunyadi 1997" Alapítvány
Adószám: 18428133-1-05
Móra Ferenc Tagiskola
Cím: 3770 Sajószentpéter,Móra F. u. 1.
Tel.: +36-48/521-080
A kép nem elérhető
"Móra 1986." Alapítvány
Adószám: 18418835-1-05
Arrow
Arrow
PlayPause
Slider

Tanulási tanácsok

Hogyan készülj hozzá a tanuláshoz?

- Tanulás előtt szellőztesd ki a szobádat! A tanuláshoz friss, oxigén- dús levegőre van szükség.
- Az íróasztalodon rakj rendet! Pakolj el minden olyan tárgyat, ami fölösleges, és csak elvonná a figyelmed!
- Ügyelj a kellő fényforrásra! Lehetőleg természetes fénynél tanulj, ha szükséges, akkor az asztali lámpa a baloldalon legyen! (Jobb kezeseknél)
- Nézd át az órarendet, és csak azok a taneszközök legyenek szépen előkészítve, amelyekre szükséged lesz!
- Az író- és egyéb segédeszközöket (pl. szótár) is készítsd ki!
- Ne legyen túlságosan puha a széked, a tanuláshoz ajánlatos inkább keményebb széket választani.
- A tanulás komoly munka. Csönd szükséges hozzá. A különböző zajok elvonják a figyelmed. Zenét inkább tanulás után hallgass!
- Ha szükségesnek érzed, néha mozgasd meg a testrészeid!

Hogyan tanulj?

- Az otthoni tanulást célszerű az iskolában elkezdeni. 
- Idézd fel magadban az aznapi eseményeket, emlékezz vissza az órákon tanultakra! 
- Először a szóbeli házi feladatokat készítsd el, hiszen az írásbeli feladatok azok megértését kívánják, azok gyakoroltatását szolgálják! 
- Kezdd a tanulást a számodra legnehezebb tantárggyal! 
- Kis pihenő után az idegen nyelvet tanuld meg! 
- Hasonló természetű tárgyakat (pl. történelem, földrajz) ne tanulj egymás után, mert az nagyon egyhangú, elveszítheted az érdeklődésedet! 
- A tanulás nehéz szellemi munka, ezért a tantárgyak között pár perces mozgásos pihenőt nyugodtan iktass be! 
- Ha elakadsz, kérj segítséget, vagy tedd addig félre, amíg nem sikerül megértened a feladatot! 
- Ha van időd, ismételj! Nagyon fontos a megtanultak megtartásához! 
- Hozzáolvashatsz a tananyaghoz, vagy előre is tanulhatsz, ha marad időd.

A tanulás fázisai

Megfigyelem, elolvasom, megnézem, amit el kell sajátítanom – ez történik akkor, amikor elolvasod a megtanulandó szöveget, megfigyeled a kísérletet, megnézed a filmet stb. 
Megértem a dolgokat. Azt gondolom: „Aha, én ezt már értem…” Ezt teszed akkor, amikor lerajzolod, elképzeled, kipróbálod, értelmezed a dolgokat, értelmező kérdéseket teszel fel velük kapcsolatban. 
Megjegyzem azt, amit megismertem, megértettem. Ez akkor történik, amikor hangosan elmondod a szöveget, ha nem sikerül, akkor megnézed, megjegyzel egy-egy kulcsszót, amiről eszedbe jut a többi. Logikai szervezőket (ábrákat) rajzolsz, hogy segítsenek felidézni a tanultakat, kialakítod a „megjegyzés mankóit”. 
Alkalmazni tudom, amit megtanultam. Ezt akkor mondhatod, amikor a felidézéshez már nem kell visszalapoznod a könyvben, nem kell újra belenézned a vázlatba. A felidézett ismereteket kapcsolatba tudod hozni más ismeretekkel, összefüggéseket fedezel fel közöttük, elemezni, összehasonlítani tudod.

Tanulási stratégiák

Előzetes átnézés
Mielőtt hozzákezdesz a tanuláshoz, tekintsd át a szöveg bevezetőjét, címét, ha van alcímét, bekezdéseit. Ez azért hasznos, mert a fejezetcímeket olvasva, azokon elgondolkodva megismerheted a tananyag szókincsét és tartalmát, így kapsz egy előzetes áttekintési lehetőséget. Továbbá azért is jó, mert körülbelül tudod, hogy milyen mennyiségű tananyagot szeretnél megtanulni.

Elolvasás
Olvasd figyelmesen végig legalább kétszer a megtanulandó szöveget, tananyagot, vagy szöveg-, tananyagrészt! Lényeges szavakat, kifejezéseket, akár mondatokat, aláhúzással ki is emelhetsz. Ismeretlen jelentésű szavaknak, kifejezéseknek feltétlenül nézz utána lexikonokban, interneten. A szöveget lehet némán és hangosan olvasni. Azt a módszert válaszd, amelyik jobban illeszkedik az egyéni tanulási stílusodhoz. Ha kétszer-háromszor elolvastad a szöveget, próbáld elmondani magadnak! Szükség esetén belenézhetsz a könyvedbe. Először úgy mondd el, hogy megtartod az írott szöveg mondatszerkezeteit. Ez
lehet, hogy nehezebben fog menni. Ezt követően mondd el úgy is, hogy fogalmazd át az eredeti szöveget: a saját szavaidra, saját stílusodra.

Kérdések szerkesztése
Tanulás közben ez a módszer úgy működik, hogy amikor egy-egy tanulásra kijelölt szakaszt (rövidet, közepeset, kicsit hosszabbat) előzetesen áttekintettél, majd azt elolvastad, akkor alakítsd át kérdésekké. A kérdéseket le is írhatod. Tehát tégy fel kérdéseket magadnak az olvasottakkal kapcsolatban. Kiegészítendő kérdéseket szerkessz, és kisebb egységeket fogjon össze minden kérdés. A kérdések szerkesztése több szempontból hasznos módszer. Az olvasási folyamatban passzív befogadója vagy a szövegnek. Amikor kérdéseket találsz ki, élővé teszed magad számára az olvasottakat. Valószínűleg a tanítási órákon, a dolgozatoknál is hasonló kérdésekkel fogsz találkozni.

Átgondolás
Gondold végig magadban, miről olvastál az imént. Ha szükségesnek érzed, még mindig nyugodtan nézz bele a tankönyvedbe. Ha kisebb szakaszokra bontottad a szöveget, most szánj időt arra is, hogy az egymást követő egységeket összefűzöd.

Felidézés
Mondd el, mit olvastál. Ennél a szakasznál már tűzd ki célul magadnak a korábbiakban megszerkesztett kérdésekre történő hangos válaszadást. A válaszmondatok megfogalmazásával már el is készítetted a tananyag vázlatát, közben gyakoroltad az új kifejezéseket, érthetővé vált a szöveg logikai láncolata.

Visszaadás
Csukd be a könyvet. Hangosan és érthetően mondd el magadnak a megtanult szöveget. Nem elég csak magadban végiggondolni, ki is kell mondanod.

Ellenőrzés
Ha úgy érzed, hogy már megtanultad az adott tananyagot, ellenőrizd! Nagyon jó módszer az, ha a megtanult szöveget diktafonra (telefonra) mondod, és utána ellenőrzöd saját magad. Nemcsak ellenőrzésnél, hanem tanulás közben is alkalmazhatod ezt a módszert. Olvasd fel diktafonra a megtanulandó szöveget, majd hallgasd vissza! Az olvasás és visszahallgatás kettős megerősítést jelent. Addig tedd ezt, amíg a felmondandó szöveget nem tudod hibátlanul! Ha már végeztél a tanulással, a magnóra felvett tananyagot addig is hallgathatod, amíg rendet teszel az íróasztalodon, bepakolsz a táskádba, stb. Így sokkal hasznosabban töltöd ki azt az időt, amit másképpen úgysem tudnál hasznosítani. Az ellenőrzés másik hatékony formája, ha a megtanult leckét valaki másnak mondod fel, aki figyelemmel kíséri a szöveghűséget, és ha szükséges tud segíteni, esetleg korrigálni. Az a fontos, hogy csak akkor fejezd be az ellenőrzést, ha hibátlan a feleleted. Az iskolában beszélgess társaiddal az elsajátított tananyagról, el is mondhatjátok egymásnak, a nehezebb részeket akár többször is elismételhetitek. Minden egyes tanulásnál szükség van ismétlésre. Minél nehezebb a tananyag, annál többször - használd a tanult trükköket! Az első ismétlés legyen a tanulást követő napon! Ezután is kell ismételni, kicsit hosszabb szüneteket tartva az ismétlések között. Minél nagyobb az ismétlések száma, annál könnyebben megy - akár később,hosszú évek távolából is - a felidézés.

Idegen nyelv tanulása
Mindig az új szavak tanulásával kezdd! Olvasd hangosan magyarul a szót, majd az adott nyelven is. Mondd el legalább ötször oda-vissza! Amikor ez már megy, akkor térj át a következő szóra. Mindig ismételj! Tehát térj vissza az előzőleg mát begyakorolt szóra! Amikor valamennyi új szó, kifejezés már a birtokodban van, írásban is ellenőrizd a tudásodat. Írd le a szavakat magyarul, majd emlékezetből írd melléjük az idegen nyelvi megfelelőt! Ne csak szótári sorrend alapján ellenőrizd magad, hanem keverd meg a szavak sorrendjét! A szavak megtanulása után következhet a feldolgozandó szöveg gyakorlása. Idegen
nyelvet mindig hangosan tanulj! Fontos, hogy ne magadban „mormold” a szavakat, kifejezéseket, mert akkor nem hallod a kiejtésed, így nem tudod javítani és rosszul rögzül. Szakaszonként olvasd az olvasmányt, mindig fordítsd le magyar nyelvre! Ha hosszabb szöveget kell megtanulnod, akkor kisebb egységekre bontva tanuld meg úgy, ahogy azt a magyar nyelvű szövegek esetében teszed. A megtanult egységekhez mindig csatolj vissza, kapcsold össze őket, mondd el egyben is! Alkoss te magad kérdéseket, vagy keresd meg a tankönyv kérdéseit és válaszolj rájuk! Hasznos, ha a hibátlanul felmondott szöveget leírod, majd ellenőrzöd. Végül jöhet az írásbeli feladat megoldása,hisze ár mindent megtettél annak érdekében, hogy a megtanult elméletet írásban is gyakorold. Nagyon hasznos módszer felolvasni magnóra a megtanulandó szavakat, vagy szöveget, és más tevékenység közben - pl. utazás - hallgatni, illetve tanulni. Hiszen így is lehet tanulni. Nem direkt a tanulási cselekvés, hanem indirekt, hiszen miközben valami mást teszel, közben tanulsz is. Az idegen nyelv tanulásánál különösen fontos az állandó ismétlés. Sajnos e nélkül könnyen elfelejtjük a már megtanultnak hitteket. Ha van időd reggel, iskolába indulás előtt mégegyszer tekintsd át az előző nap megtanultakat, ellenőrizd, hogy nem felejtettél e valamit el. Keress olyan lehetőségeket, olyan alkalmakat, amikor iskolán kívül is beszélhetsz az általad tanult nyelven, mert a legjobb gyakorlás az idegen nyelven történő társalgás. Ha tudsz, vegyél fel kapcsolatot olyan külföldi diákkal, akivel levelezés útján gyakorolhatsz.

A tankönyv használata
Manapság a legtöbb tankönyv munkatankönyv. Ez azt jelenti, hogy lehet, sőt bele kell írni. Ha nem munkatankönyvből tanulsz, akkor ceruzával beleírhatsz a tankönyvbe, jelzéseket tehetsz. Azzal, hogy aláhúzod a fontosabbnak tartott részeket, segítesz a tananyag rögzítésében és a felidézésben. Hasznos lesz ez az ismétléskor is.

Átfogalmazás
Valamilyen mű tartalmának saját szavakkal történő elmondása, átfogalmazása a jelentése. Ezt a módszert alkalmazhatod a szabályok megtanulásánál, a lecke megértésénél. Azt jelenti, hogy a tananyag egyes mondatait, szövegrészeit számodra érthetően átfogalmazod, ugyanazon a valós szinten. Lehet úgy is, hogy más szavakkal, szókapcsolatokkal fejezed ki ugyanazt a mondanivalót, vagy hosszabb gondolatokat rövidebb mondatokká alakíthatsz át. Esetleg, ha a logikai szálat nem bogozod össze, a mondatok sorrendjén is változtathatsz.

Hívószavak gyűjtése
Mindegyik tantárgy tanulásánál használható segítség. A tananyag bizonyos szintű megtanulása után olyan hívószavakat gyűjthetsz írásban, amelyek elolvasása segít a szöveg felidézésében. Ezt a módszert alkalmazhatod egy tananyagrész, vagy teljes tananyag tanulása esetén is.

Jelek alkalmazása
A tanulási folyamat során különböző jeleket, aláhúzásokat, bekarikázásokat, színeket, számokat is alkalmazhatsz. Lehet pl. a szabályokat mindig egységes színnel megjelölni. De ugyanezt megteheted minden esetben ugyanazzal a számmal történő jelöléssel is, pl. a szabályok elé mindig teszel egy kettes számot.

Forrás: http://www.gardonyi-eger.hu/_user/browser/File/tantargyak_dokumentumai/Sport-testnevel%C3%A9s/tanulnitanulok.pdf